تکنولوژی بلاک چین یا زنجیره بلوک ها به طور عام با بیت کوین (Bitcoin) و ارزهای رمز نگاری شده ی دیگر در ارتباط است، ولی این مورد، قسمت خیلی کوچکی از این تکنولوژی می باشد. برخی فکر می کنند که بلاک چین قادر است تا تعداد بی شماری از صنایع را دگرگون کند؛ از موارد مرتبط با سلامتی گرفته تا سیاست.

 

بلاک چین

 

اگر شما به سرمایه گذاری در بیت کوین ، خرید و فروش اتریوم (Ethereum) به عنوان یک کار ساده نگاه می کنید و یا فقط مشتاق شده اید که درباره اساس بلاک چین بیشتر بدانید، پس به جای درستی آمده اید!

 

هرچند، در هنگامی که شما  به دنبال اساسی ترین قسمت بلاک چین می روید، این تکنولوژی چندان ساده به نظر نمی رسد، ولی با این حال، ایده ی بنیادی آن نیز آن چنان دشوار نیست.

 

به طور موثر بلاک چین یک پایگاه داده است که توسط یک مجمع وسیع تری از افراد مختلف اعتبار سنجی می شود و کمتر پیش می آید که یک سازمان مرکزی این مسئولیت را بر عهده داشته باشد. بلاک چین مجموعه ای از اسناد است که انبوهی از مردم بر آن نظارت دارند و آن ها را نگهداری می کنند ؛و به این شکل که مردم بر یک نهاد منفرد مانند بانک یا دولت اطمینان کنند، می باشد؛ و به این صورت است که مردم بیشتر داده ها را بر روی سرور شخصی و خاص میزبانی می کنند.

 

یک پایگاه داده فیزیکی که بر روی کاغذ ثبت می شود نمی تواند توسط ده ها هزار شخص مختلف مدیریت شود، ولی در این جاست که کامپیوترها و اینترنت این قابلیت را به ارمغان می آورند.

 

در زنجیره بلوک ها هر بلوک تعداد زیادی اسناد معاملاتی را نمایندگی می کند و زنجیره  نیز با تابع هش (hash) آن ها را به یک دیگر متصل می کند. زمانی که اسناد ایجاد شدند، توسط یک شبکه نامتمرکز از کامپیوتر ها تایید می شوند و با ورودی قبلیِ زنجیره کاملا جفت خواهند شد؛ که نتیجه آن ایجاد زنجیره ای از بلوک ها یا بلاک چین است.

 

تمام بلاک چین ها بر روی شبکه ای از کامپیوتر ها باقی می مانند، به این معنی که هیچ فردی قادر به کنترل تاریخچه آن نیست.این عامل بسیار مهم است، چون صلاحیت هر آن چه که در زنجیره رخ می دهد را تایید می کند؛ و به آن معنا است که هیچ کسی نمی تواند به عقب برگردد و موارد مختلف را تغییر دهد. این امر، سبب می شود که بلاک چین به یک دفتر ثبت عمومی تبدیل شود که هیچ کس به سادگی نمی تواند در آن نفوذ کند و به بلاک چین یک لایه محافظتیِ داخلی را اعطا می کند. این موضوع سبب می شود که بلاک چین قادر به کار با یک پایگاه داده استاندارد و مرکزی حاوی اطلاعات نباشد.

 

 هرچند ما به طور معمول به یک قدرت مرکزی برای اعتماد به یکدیگر و تکمیل نیازهای تراکنش ها احتیاج داشته ایم؛ ولی بلاک چین این امکان را به وجود آورده است که اعتماد دو دویی بین افراد در یک محیط ایمن و خودکار به وجود آید.

 

این نوآوری بلاک چین است، و این چیزی است که ممکن است شما قبلا در مواردی به غیر از بیت کوین و دیگر ارزهای رمز نگاری شده نیز شنیده باشید. اگرچه در کل استفاده ای به غیر از موارد ذکر شده یِ بالا از بلاک چین دیده نشده است، ولی بلاک چین می تواند حجم متغیری از اطلاعات را را در خود نگه دارد.

 

یک سازمان به نام «رای مرا دنبال کن» (Follow my vote)، در حال تلاش برای استفاده از بلاک چین به عنوان سیستم رای گیری الکترونیکی است که می تواند از مدل های مدرن نیز ایمن تر باشد و روزی فعالان عرصه ی سلامتی نیز از آن برای کنترل اسناد بیماران استفاده می کنند.