یکی از ویژگی های جذاب بیت کوین فرایند تایید صلاحیت جسورانه ی آن است؛ که به طور چشمگیری خطر کلاهبرداری را کاهش داده است. از آن جایی که بیت کوین نامتمرکز است، داوطلبان- که به آن ها استخراجگر(ماینر، Miner) اطلاق می شود- به طور پیوسته بلاک چین را تایید و به روزرسانی می کنند. زمانی که صحت تراکنش ها تایید شود، بلوک دیگری به بلاک چین اضافه می شود و تجارت همچون قبل ادامه پیدا می کند.در پرفکت مانی 24 با ما همراه باشید.

 

استخراج بیت کوین

 

استخراج (ماینینگ، Mining) چیست؟

به جای آنکه یک سرور مرکزی هر تراکنشی را تایید کند، اساسا، هر یک از افراد در شبکه صلاحیت هر تراکنش را تصدیق می کند.کمی به ماینرها( استخراج گرها) اشاره کنیم

 

بیایید مسئله را برای فهم بهتر ساده کنیم: ماینر ها با مسائل سخت ریاضی نمایان می شوند و اولین نفری که بتواند سوال ریاضی را حل کند بلوک تایید شده ی تراکنش ها را به دفتر ثبت اضافه می کند. محاسبات موجود بر پایه ی « گواه اثبات کار» (Proof of Work) یا « گواهی اثبات کمترین مقدار انرژی صرف شده برای یافتن جواب صحیح» می باشد.در ماینینگ، شخص حقیقی به انجام محاسبات و عملیات ریاضی در پشت کامپیوتر نمی پردازد. بلکه از سخت افزارها برای اجرای ماینینگ استفاده می کنند.

 

سیستم پاداش دهی بیت کوین مقادیری را به ماینر های موفق می پردازد. این پاداش در هر برنامه نویسی بیت کوین و در طول زمان تغییر می کند و پاداش بلوک ها در حدود هر 4 سال  نصف می شود. پاداش کنونی برای هر بلوک جدید ناشی از تراکنش تایید شده در حدود 12.5 بیت کوین است.

 

فرایندهای ماینینگ به طور چشمگیری ماهرانه می شوند. مشهورترین روش از  ASICS–Application-Specific Integrated Circuits  استفاده می کنند. ASICS سیستم های سخت افزاری مشابه بامحاسبه گر های   CPU می باشد که فقط به منظور استخراج بیت کوین ساخته شده اند.

 

استخراج کردن بیت کوین تلاش و توان زیادی را می طلبد و رقابت های موثر، کار را برای تازه واردهای عرصه رقابت و سود آوری سخت می کند. یک ماینر جدید علاوه بر اینکه باید توان محاسباتی و دانش کافی برای موفقیت زیاد دررقابت راداشته باشد، باید ثروت بسیار زیادی را نیز برای تامین سرمایه ی انجامِ رقابت داشته باشد.

 

یک مثال تراکنش ساده توسط بیت کوین

 

در حالی که به دست آوردن  فناوری بنیادی بیت کوین سخت به نظر می آید، استفاده از بیت کوین چندان کار دشواری نیست. در این قسمت ما نشان خواهیم داد که تراکنش بیت کوین در دنیای واقعی به چه شکلی خواهد بود.

 

با توجه به شکل جان قصد دارد که یک فنجان قهوه را از بیت کافی (BitCoffee)خریداری کند. جان قهوه را سفارش می دهد و برای پرداخت آن از کیفِ حاوی بیت کوین خود استفاده می کند.

 

یک بیت کوین مجموعه ای از آدرس های بیت کوینی و کلید های خصوصی است که توسط نرم افزار کنترل می شوند. آدرس بیت کوین یک هش (Hash) رمز گذاری شده یا یک رشته ی 34 حرفی از حروف کوچک و بزرگ و اعداد  است.

 

یک کلید خصوصی یک هش 64 کارکتری رمز گذاری شده است که مالکیت شما بر آدرس را اثبات می کند و به شما این اجازه را می دهد که به شبکه اطلاع دهید که شما در حال ارسال سکه به آدرس جدید هستید.

 

با توجه به شکل بالا، جان به سادگی برای ایجاد یک تراکنش به کیف پول خود در موبایل وارد می شود. او تمایل دارد که آدرس بیت کوین را دریافت کند. این آدرس میتواند در غالب یک کد QR  از طرف بیت کافی باشد و مقادیر بیت کوین ارسالی را وارد کند و تراکنش را به شبکه اضافه نماید.

 

تراکنش ها به ماینر های بیت کوین که از شبکه نگه داری می کنند، ارسال می شود. زمانی که آن ها تراکنش را دریافت کردند، تراکنش تایید می شود و جان با موفقیت بیت کوین را به بیت کافی ارسال می کند.

 

کیف پول های بیت کوین: چگونه بیت کوین هایتان را ذخیره کنید

 

فرض کنید که مقداری از این ارز دیجیتالی را به دست آورده اید. شما نمی توانید آن را در جیب خود قرار دهید. حال قبل از بحث درباره روش رمز نگاریِ ذخیره سازی (storing cryptos) ، چند تعریف مفید را با هم مرور کنیم.

 

پلتفرم تبادل(Exchange platform): جایی است که شما ارزهای رمز نگاری شده همچون بیت کوین، اتریوم (Ethereum) یا لایت کوین( Litecoin) را با پول داد و ستد می کنید. همچنین شما قادر خواهید بود که یک سری ارزهای رمز نگاری شده را برای دیگر ارزهای رمز نگاری شده تبادل کنید.
پلتفرم کیف پول(Wallet platform): لزوما یک حساب بانکی حاوی ارزهای رمز نگاری شده است.
کیف پول فیزیکی(Hard wallet): یک کیف پول آفلاین است که به شبکه ای متصل نمی باشد.
کلید رمزنگاری شده عمومی (Public Cryptographic Key): این کلید شماره حساب شما است. درست مشابه انتقال پول توسط افراد مختلف از طریق شماره حساب دیگر به حساب بانکی شما، این کلید رمز نگاری عمومی نیز همان شماره ای است که برای دریافت رمز نگاری ها به افراد دیگر می دهید.

 

کلید رمز نگاری خصوصی(Private Cryptographic Key): کلیدی است که به شما این اجازه را می دهد که از بیت کوین هایتان یا ارزهای رمز گذاری شده دیگر استفاده کنید. تا پای جان خود از آن مراقبت کنید. اگر شخصی به آن دسترسی پیدا کند، می تواند بیت کوین های شما را به حساب دیگری انتقال دهد یا به عبارت دیگر، آن ها را به سرقت برد.